IN THE IOWA DISTRICT COURT IN and FOR SCOTT COUNTY

CRAIG MALIN,
Plaintiff,
No.
VS.
LEE ENTERPRISES, INCORPORATED, LEE PETITION and JURY DEMAND

PUBLICATIONS, INC. d/b/a WATERLOO CEDAR
FALLS COURIER, ST. LOUIS POST-DISPATCH, LLC
d/b/a ST. LOUIS POST DISPATCH, ROY BIONDI,
RAY FARRIS, TOD ROBBERSON and KEVIN
MOWABRAY,

Defendants.

COMES NOW the Plaintiff, Craig Malin, and for his Petition against the Defendants, Waterloo-
Cedar Falls Courier, St. Louis Post-Dispatch, Lee Enterprises, Inc., Roy Biondi, Ray Farris, Tod Robberson

and Kevin Mowbray, states the following:

I. Parties
1. Plaintiff Craig Malin is a resident of Seaside, California while also maintaining a
residence in Davenport, lowa.
2. Defendant Lee Enterprises, Inc. (“Lee Enterprises”) is a corporation organized and

existing under the laws of the State of Delaware with its home office and principal
place of business at 4600 East 53 Street, Davenport, Scott County, lowa. In a
December 12, 2019 news release Defendant Lee Enterprises reported $509.9 million
in FY2019 revenue.

3. Defendant Lee Publications, Inc. d/b/a Waterloo-Cedar Falls Courier, (henceforward
“Courier”) is a Delaware Corporation with its home office located at 4600 East 53rd
Street, Davenport, Scott County, lowa and its principal place of business located at

100 East Fourth Street, Waterloo, lowa 50703.

[1]



10.

11.

12.

13.

Defendant St. Louis Post-Dispatch (henceforward “Post-Dispatch” is a Delaware
limited liability company with its primary place of business located at 901 North 10th
Street, St. Louis, Missouri 63101.
Defendant Roy Biondi (henceforward “Biondi”) is an individual. Plaintiff is informed
and thereon alleges that Biondi resides in Black Hawk County, lowa.
Defendant Kevin Mowbray (henceforward “Mowbray”) is an individual. Plaintiff is
informed and thereon alleges that Mowbray is a resident of the state of lowa.
Defendant Ray Farris (henceforward “Farris”) is an individual. Plaintiff is informed and
thereon alleges that Farris is a resident of the state of lowa.
Defendant Tod Robberson (henceforward “Robberson”) is an individual. Plaintiff is
informed and thereon alleges that Robberson is a resident of the state of Missouri.

. Jurisdiction and Venue
Plaintiff realleges paragraphs 1-8 as if fully set forth herein.
This matter arises out of the lowa common law of defamation, invasion of privacy and
conspiracy, so the above captioned Court has jurisdiction over the subject matter
pursuant to lowa Code § 602.6101.
One or more of the Defendants is a resident of Scott County so that venue is proper
pursuant to lowa Code § 616.17.
This action arises out of reputational damages inflicted on Plaintiff by Defendants,
acting jointly and severally and with a common purpose and design of inflicting such
damage so that venue in the above captioned Court is proper pursuant to lowa Code
§ 616.17.

[ll. Underlying Facts

Plaintiff repleads paragraphs 1 through 12 as though set forth fully herein.

(2]



14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

Plaintiff is a career public servant.
Plaintiff has never engaged in any type of illegal, unethical, immoral, disingenuous,
or other untoward negotiations or conduct while engaged in public employment.
Plaintiff has never utilized any public position he has occupied for the purpose or
with the intent of making personal gain.

A. Relationships Between Defendants
Defendant Lee Enterprises represents itself as “a leading provider of high quality,
trusted, local news, information and a major platform for advertising in 77 markets”.
Defendant Lee Enterprises operates numerous subsidiary purveyors of what
Defendant Lee Enterprises publicly claims to be high quality, trusted, local news [and]
information.
At all times relevant hereto, both Defendants Courier and Post-Dispatch publish daily
newspapers and maintain websites that contain substantially identical content with
respect to any publications relevant hereto.
Plaintiff is informed, and thereon alleges that Defendants Courier and Post-Dispatch
are wholly owned by Defendant Lee Enterprises.
Defendant Lee Enterprises engages in the management of Defendants Courier and
Post-Dispatch.
Defendant Lee Enterprises controls the management personnel of Defendants
Courier and Post-Dispatch.
Defendant Biondi was employed, either directly or indirectly hired, as Defendant

Courier’s Publisher in September of 2019 and all other times relevant hereto.

3]



24,

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31

32.

33.

34,

Defendant Farris is employed by Defendant Lee Enterprises as Operating Vice
President, Vice President of Advertising and was employed as Lee Vice President and
Publisher of Defendant Post-Dispatch in September of 2019.
Defendant Lee Enterprises has controlled or directed the actions of all other
Defendants named herein at all times relevant hereto.
Defendant Lee Enterprises has acted with respect to Plaintiff by and through all other
Defendants named herein.

B. Defendant’s Initial Attack
Plaintiff was employed by the City of Davenport, lowa as its City Administrator from
August 2001 through June 26, 2015.
Defendant Lee Enterprises directly owns and operates a newspaper named “The
Quad City Times” and a website named “gctimes.com”.
The Quad City Times is merely a fictitious name for Defendant Lee Enterprises.
Greg Veon (“Veon”) was Quad City Times Publisher and a Vice President of Defendant
Lee Enterprises until October 30, 2015.
Mark Ridolfi (“Ridolfi”) was the Quad City Times Editorial Page Editor until October
16, 2015.
Ridolfi’s scope of employment required him to draft editorials for publication in the
Quad City Times.
Ridolfi’s scope of employment required him to submit editorials to the Editorial
Board.
Veon was a member of the Editorial Board and had final approval of all editorials
published by the Quad City Times as Publisher and as a Vice President of Defendant

Lee Enterprises.

[4]



35.

36.

37.

38.

30.

40.

41.

42.

43.

While being subordinate to Veon, Ridolfi had substantial discretion over the content
of the Quad City Times editorial publications.

Barb Ickes (“Ickes”) was and remains employed by the Quad City Times in some
capacity as both a fact-based journalist and an author of opinion commentary.
Beginning in January of 2015 Ickes was replaced as the Quad City Times staff writer
for Davenport municipal matters by Brian Wellner (“Wellner”).

Wellner was thereafter employed by Defendant Lee at the Quad City Times as a staff
writer relevant hereto.

Wellner never attended journalism school.

As directed by unanimous vote of the Davenport City Council, Plaintiff created a
website named “davenporttoday.com” for the City of Davenport, which provided
detailed information for the public about municipal government.

The “davenporttoday.com” website was a national leader in government
transparency, including such transparency features as the automatic posting of
Plaintiff’s municipal emails, the ability to search Davenport public records and all
expenditures.

Lee Enterprises, through editorials published by Lee Vice President Veon, declared
the “davenporttoday.com” website competed directly with the Quad City Times as a
source of news about the City of Davenport.

Ickes became personally hostile to Plaintiff over the “davenporttoday.com” website,
and made representations she found Plaintiffs operation of the
“davenporttoday.com” website to be annoying; represented that Plaintiff made her

“crazy” and acknowledged her animus toward Plaintiff to others, including the

(5]



44,

45.

46.

following, in which she asked someone if her “hostility” was “hanging out” in a draft

article concerning Plaintiff and davenporttoday.com:

To: Leslie DuPree (lesliedupree@augustana.edu)[lesliedupree@augustana.edu]
From: Barb Ickes

Sent: Mon 11/17/2014 6:14:21 PM

Importance: Normal

Subject: davenporitoday story
MAIL_RECEIVED: Mon 11/17/2014 6:14:00 PM

Is my hostility hanging out?

byline

Craig Malin is calling himself "the guinea pig" for the city's new website.

Davenporttoday.com launched XXX and contains a trio of public offerings the city administrator hails as the first

disclosures of their kind in the country.

The site will borrow from "Open Checkbook," which already appears on the city's original website,

cityofdavenportiowa.com. That site will remain in operation.

In addition to making available all of the payments made by the city, the new site will contain all Freedom of

Information Act requests submitted to the city, along with their responses.

"We basically get a FOIA every day," Malin said. "The mind-blowing one is open email."

He said davenporttoday will contain every email sent by and received by Malin. Those records also are available under

FOIA.

At the same time the “davenporttoday.com” website was providing open and
transparent public access to municipal records Defendant Lee Enterprises was losing
online subscriptions at its Quad City Times website at a rate that would have left it
with zero online subscribers by the end of July 2015.

Ickes, Ridolfi and other employees of the Quad City Times and Lee Enterprises
resented competition provided by the Davenport municipal website and were fearful
that its complete transparency with regard to Plaintiff’s municipal emails made their
salacious and false coverage of Davenport municipal affairs apparent.

Beginning on July 21, 2014, Defendant Lee Enterprises, acting under its fictional name

The Quad City Times, implemented a campaign of attack on Plaintiff by presenting a

(6]



47.

48.

49.

50.

series of publications composed of accurate statements of fact presented in an
inaccurate context; false, but non defamatory, assertions of fact; outright fabrications
of both explicitly and implicitly defamatory meaning or understanding, all for the
purpose of both generating revenue and discrediting and injuring Plaintiff as
Davenport City Administrator and all of which collectively constitute the operational
and literal definition of the 215t Century term “fake news”.

Defendant Lee Enterprises acting under its fictional name The Quad City Times
became intensely hostile to Plaintiff and published well over 50 articles, editorials,
letters to the editor or comments on its website that attacked Plaintiff by name, title
or reference in only the eleven months of July 2014 to June 2015.

The City of Davenport had a paving and road project known as the “ElImore Avenue”
project.

On January 18, 2015, January 22, 2015, February 10, 2015 and again on February 25,
2015, Wellner and Defendant Lee Enterprises, acting under its fictional name The
Quad City Times, published information, presented as fact-based news, that the
Elmore Avenue project would cost $13 million and / or would be paid for by a casino,
which was relocating from the Mississippi River to an Interstate location.

On September 16, 2015, October 6, 2015, October 8, 2015, October 14, 2015,
December 9, 2015 and December 10, 2015, Wellner and Defendant Lee Enterprises,
acting under its fictional name The Quad City Times, published information,
presented as fact-based news, that the EImore Avenue project would cost between
$13 million and $13.9 million and, in all instances other than the September 16, 2015

article in which the source of funds was not referenced, repeatedly stated that the

[7]



51.

52.

53.

Elmore Avenue project would be “funded through the issuance of bonds abated by
tax increment financing [TIF] generated from the casino development.”

In June of 2015, as the Quad City Times website was losing subscriptions at a rate that
would have left it with zero online subscribers by the end of July, 2015, Lee
Enterprises, under its fictional name The Quad City Times, published fake news
concerning Plaintiff regarding the EImore Avenue project, alleging the project cost
only $7.8 million, and thus the Plaintiff was responsible for misleading Davenport
elected officials into providing $5 million in taxpayer funds to the casino.

On June 10, 2015, Ickes initiated the fake news attack on Plaintiff with an email to
Ridolfi, asking if he had “a match” to “light a fire under Brian [Wellner]” and
expressing her frustration in Wellner’s failure to report on a “tip” she had received
that Plaintiff “took the enormous liberty of signing a contract that puts the city on the

hook for grading of the 40 acre casino site”.

From: Barb Ickes

Sent: Wednesday, June 10, 2015 12.52 FM
To: Mark Ridolfi

Subject: ARGH!!!

Got a match? I need to light a fire under Brian.

Ridolfi’s response to Ickes expressed a derisive rejection of journalistic ethics and
stated: “He [Wellner] seems stuck on vague notions of how his stories MIGHT be
received, and ethical issues their publication MIGHT present. But he can’t get off the

dime and write the #@*!! Story. Glad you’re on him. He desperately needs an editor.”

8]



54.

55.

56.

57.

58.

59.

60.

61.

In June of 2015, Ickes was neither Wellner’s editor nor supervisor.

Plaintiff’s office provided Wellner with a copy of the relevant contract on June 11,
2015.

The contract Wellner received on June 11 demonstrated that Plaintiff had not signed
any contract.

The contract Wellner received on June 11, 2015 was consistent with the Elmore
Avenue project he had reported on January 18, 2015, January 22, 2015, February 10,
2015 and February 25, 2015; wherein he reported the Elmore Avenue project was
budgeted at $13 million and was being paid for by the casino.

Irrespective of what he had previously reported and contrary to the contracts and
budget documents in his possession, Wellner wrote and Defendant Lee Enterprises,
acting through its fictional name The Quad City Times published, knowingly false
statements regarding the language of the contract between the City and casino, after
secretly working with Ickes and Ridolfi to publish fake news to discredit Plaintiff, as
documented in Lee Enterprises emails.

On June 11 at 6:13 PM, Ickes secretly emailed Wellner, and told him the Elmore
Avenue project was to cost $7 million, but “the cost of the road is now up to $13
million.”

The Elmore Avenue project was never a not to exceed $7 million project.

On June 12 at 12:41 PM, Ickes and Wellner’s secret email exchange continued, with
Ickes replying to an email Wellner had provided her at 12:18 PM, copying questions
he had posed to Plaintiff via email. Ickes’ reply to Wellner’s email was direct and

ominous; “This is perfect Brian. Well done.” (Attachment 1)

[9]



62.

63.

64.

65.

When questioned under oath in February and May of 2018 about who edited his
articles concerning Plaintiff in June of 2015, Wellner twice failed to reference any
involvement by Editorial Page Editor Ridolfi or Reporter / Columnist Ickes in editing
his articles about Plaintiff stating instead that Dan Bowerman and Jan Touney edited
his articles in the following testimony.

Under oath in May of 2018, Ickes interrupted a question about her independent
checking of what she stated about Plaintiff on June 19, 2015 to state, “No, this isn’t
what Mr. Wellner told me. Let’s be clear about this. This isn’t Brian and | talking, and
him saying, you know, the aldermen say he’s lying. This was the story that was printed
that included direct quotes from the aldermen.”

Ickes’ testimony about not talking to Wellner about her publications regarding
Plaintiff in June of 2015 was inconsistent with the written record of internal Quad City
Times emails supplied months after her deposition, in that Ickes clearly initiated and
guided Wellner’s “reporting” on Plaintiff to a malicious and predestined conclusion.
On June 18, 2015, Wellner emailed Ickes at 11:09 PM and directly asked her if a

“chunk” he had drafted “about the $13M” would “work” in the following email:

To: Barb Ickes[Blckes@qctimes.com]; Dan Bowerman[DBowerman@qctimes.com]
From: Brian Wellner

Sent: Thur 6/18/2015 11:09:55 PM

Importance: Normal

Subject: This work for the chunk about the $13M?
MAIL_RECEIVED: Thur 6/18/2015 11:08:00 PM

The City Council voted earlier this year to spend $13 million on the Elmore extension project.

Elmore was supposed to cost about $7 million, according to projections from a year ago. Malin had considered those
early projections “conceptual,” he previously told the Times. But it turns out he was almost right on the money.

McCarthy, the winning bidder, agreed to build the road for about $7.8 million.

When asked Monday why the project costs $13 million, Malin said he won’t “speculate” about the city’s obligations
until he sees a bill.

(10]



66.

67.

68.

69.

The knowingly false “chunk” about the Elmore Avenue project costing $7.8 million
rather than $13 million that Wellner and Ickes conspired to publish was a consistent
feature of the knowingly false and malicious fake news Lee Enterprises narrative that
Plaintiff harmed Davenport taxpayers by misleading the Davenport City Council into
providing S5 million in taxpayer funds to the casino.

At various times between June 18, 2015 and June 29, 2015, Defendant Lee
Enterprises, acting under its fictional name The Quad City Times published a series of
statements, written or edited by Wellner, Ickes, Ridolfi, and all approved by Veon as
both the Publisher of The Quad City Times and a Vice President of Defendant Lee
Enterprises, that collectively and individually employed false and misleading
representations and inferences about Plaintiff and gratuitous personal attacks against
Plaintiff; copies of which publications are attached hereto chronologically and marked
Attachments 2 - 9.

Defendant Lee Enterprises’ emails between Ickes and Wellner in June of 2015 disclose
that Ickes and Wellner worked together to knowingly and falsely report that the
Elmore Avenue project cost only $7.8 million, so that the Quad City Times could
knowingly and falsely allege that Plaintiff was responsible for $5 million in taxpayer
funds being provided to the casino.

OnJune 19, 2015 Ickes and Defendant Lee Enterprises, acting under its fictional name
The Quad Cities Times, published the following statement, presented as fact:

“It wasn't generous enough of Davenport taxpayers to shell out $7.8
million for the road to the new casino.

City Administrator Craig Malin evidently figured taxpayers are so crazy
about this private profit center, they'd like to chip-in a few million more.

And he [Plaintiff] still can't give a straight answer on exactly how much
more the people are on the hook to pay.”

(11]



70.

71.

72.

73.

74.

75.

76.

Ickes and Defendant Lee Enterprises attributed its knowingly false statement of
Elmore Avenue’s cost to Plaintiff’s inability to give a straight answer as to the cost,
rather than Ickes and Wellner’s knowingly false narrative and notwithstanding Ickes’
and Wellner’s personal knowledge of the budgeted expense, and source of funds.
In his capacity as City Administrator, on June 11, 2014, Plaintiff was directed by the
Davenport City Council to negotiate an agreement with the casino to extend Elmore
Avenue at the casino’s expense.
Ickes, Ridolfi, Wellner, Veon and Defendant Lee Enterprises consistently used the
Elmore Avenue project to fuel its fake news campaign against Plaintiff.
Wellner’s coworkers and supervisors were aware of his desire to be known as an
investigative reporter, and his propensity for inventing false facts.
On June 11, 2015, Wellner authored and Defendant Lee Enterprises, acting through
its fictional name The Quad City Times, published the following entirely fictional
statement:

“Alderwoman Kerri Tompkins, 8" Ward, had made a motion at last

week’s Committee of the Whole directing city staff to narrow a

request for proposals, or RFP, to focus only on a dock design for the

future cruising vessels and not a 9-acre riverfront park. Her motion

passed unanimously.”
Contrary to Wellner’s reporting, Alderwoman Tompkins did not make any motion
regarding a request for proposals at the June 3, 2015 Committee of the Whole
meeting. There was no vote taken, much less a vote that passed unanimously,
because there was no motion ever made or seconded.
On June 18, 2015, the Quad City Times published an article authored by Wellner that

stated, “Meanwhile, the city is budgeting $5.75 million over the next several years for

engineering and design plans for RiverVision.”

(12]



77.

78.

79.

80.

81.

Although Plaintiff, acting in his capacity as then Davenport City Administrator emailed
Wellner a correction request with the exact references in the City of Davenport
budget that documented the City was budgeting $1 million (not $5.75 million) for
design and engineering, Wellner refused to correct the article, stating, “I’'m not seeing
the correction.”

The now deleted June 11, 2015 article wherein Wellner simply fabricated a motion
and unanimous vote, and the June 18, 2015 article wherein Wellner reported the City
was budgeting $5.75 million for RiverVision engineering and design when the actual
amount was S1 million, and then refused to publish a correction, are illustrative of
Wellner’s lack of journalistic skill and integrity during just one week; the same week
he was colluding with Ickes and Ridolfi to publish fake news regarding Plaintiff.

Ickes used the knowingly false “chunk” that she and Wellner conspired to publish
about the Elmore Avenue project costing $7.8 million rather than $13 million to
viciously attack Plaintiff on June 19, 2015.

At the time of publication, Ickes knew Davenport taxpayers were not “shelling out”
anything for the EImore Avenue project, as it was within a tax increment financing
district. Ickes first became aware of this from an email from Plaintiff to her dated July
2, 2014 ,which email she forwarded to Quad City Times Reporter Thomas Geyer, who
reported in a July 3, 2014 Quad City Times article stating in part, “...setting up a TIF at
that location essentially guarantees no property taxpayers anywhere else in
Davenport could be on the hook...”.

Ickes also knew the City was projecting the project would not cost taxpayers anything
but would, instead, generate multiple millions in net annual revenue for the benefit

of Davenport taxpayers from a January 30, 2015 email from Wellner. Ickes herself

(13]



82.

83.

84,

85.

86.

explained to a Davenport resident in an April 20, 2015 email, “the city will pay itself
back with the new property taxes the casino will be paying.” Ickes’ own words are
evidence she knew Davenport taxpayers were not “shelling out” anything for the
project. Davenport taxpayers would be coming out millions ahead each and every
year. Ickes knew the truth, but the truth wouldn’t get Plaintiff run out of town.
Defendant Lee Enterprises consistently published false statements or misleading
implications that Davenport taxpayers would pay for the Elmore Avenue
improvements notwithstanding Defendant Lee Enterprises knowledge that the
Davenport taxpayers did not pay for any improvements secured by the Elmore
Avenue project contract between the City and casino.

Davenport and lowa taxpayers have and continue to receive net fiscal benefits from
the Elmore Avenue project contract Plaintiff negotiated and the Davenport City
Council approved.

Defendant Lee Enterprises was and remains aware of the net fiscal benefits to
Davenport taxpayers of the Elmore Avenue project contract negotiated by Plaintiff.
Defendant Lee Enterprises continued to publish the fake news narrative
notwithstanding its actual knowledge of the fiscal benefits to the city of Davenport
and its residents.

Lee Enterprises was and remains aware that their publications regarding Plaintiff in
June of 2015 were and remain objectively and knowingly false.

On June 18, 2015, one week after receiving the contract that disclosed the accurate
and actual terms of the agreement between the casino and City, Ridolfi and Wellner’s
emails disclose their intention to employ false and misleading headlines and content

in their publications.

(14]



87.

88.

89.

90.

Editorial Page Editor Ridolfi secretly reviewed Wellner’s draft article regarding the
Elmore Avenue project and found it to be “Dull”. He secretly and directly instructed
Wellner to report that Plaintiff “misled” Davenport aldermen, because that would be

“News”.

To: Brian Wellner{BWellner@qctimes.com]
From: Mark Ridolfi
Sent: Thur 8/18/2015 3:42:51 PM

Importance: s
Subject: RE: Seeking input on lead
MAIL_RECEIVED: Thur 6/18/2015 3:42:53 PM

Dull,

News is NOT that “Malin cannot agree”

News IS that City attorney and xxx aldermen believe Malin misled
them.

In print on June 19, 2015, Wellner did exactly as Ridolfi secretly directed him to do,
and Ickes followed up the same day in a gctimes.com post that was published in print
on June 20, 2015, by stating that Plaintiff was “misleading” in her attack publication.
Defendant Lee Enterprises, acting through Ickes, Ridolfi and Veon, not only ratified
Wellner’s false and misleading reportage but actually praised and rewarded him for
it, as expressed in the preceding emails, and in submitting his knowingly false
reporting for an lowa Newspaper Association award.

Ridolfi, Ickes and Wellner, in malicious and unethical contravention of journalism
standards, conspired to represent false facts “reported” by Wellner to be true, when
in fact they were editorial opinions specifically and secretly directed by Ickes and

Ridolfi, as Editorial Page Editor of Lee Enterprises’ “flagship” newspaper.

(15]



91.

92.

93.

94.

Ridolfi went so far as to email Wellner a “draft” editorial wherein Ridolfi as Editorial
Page Editor of Lee Enterprises’ “flagship” newspaper concluded Plaintiff had “to go”,
with Wellner succinctly and ominously replying, at 1:50 AM on June 20, 2015, “Looks

great” in the following email:

To: Mark RidolfifMRidolfi@qctimes.com]
From: Brian Wellner

Sent: Sat 6/20/2015 1:50:16 AM
Importance: Normal

Subject: RE: DO NOT READ UNTIL after YOU'VE FILED YOUR DAILY COPY
MAIL_RECEIVED: Sat 6/20/2015 1:50:00 AM

Looks great

From: Mark Ridolfi

Sent: Friday, June 19, 2015 6:04 PM

To: Brian Wellner

Subject: DO NOT READ UNTIL after YOU'VE FILED YOUR DAILY COPY

Tnx! I'd appreciate your feedback.

Craig Malin knows who his bosses are.

Over and over, in interviews and his own columns on the city website,
Davenport’s city administrator calls himself the “hired help” who has
11 bosses: The aldermen and mayor.

After last week, we’re convinced: The hired help has got to go.

The Editorial Page Editor of Lee Enterprises’ “flagship” newspaper, clearly and
unequivocally, communicated the intent to remove Plaintiff from his position of City
Administrator, to a staff writer who was eager to conspire to lay a false foundation
for Plaintiff’'s removal through publication of knowingly false, “fake news”.

Ridolfi failed to reference any involvement in editing Wellner’s articles about Plaintiff
in June of 2015 in Ridolfi’'s May 8, 2018 deposition, instead testifying, “I don’t believe
so”.

Ridolfi further testified in his May 8, 2018 deposition that his “editors” would have

reviewed Wellner’s work in relation to Plaintiff.

(16]



Ridolfi also testified that he did not submit draft editorials to anyone other than the
editorial board.

Although known at the time of publication, Defendant Lee Enterprises withheld
publication of the following facts in its publications of June of 2015:

a. Wellner possessed the actual written record of Plaintiff refusing the
casino’s request for the City to pay to grade the casino site.

b. A purported alternate casino site Wellner described in one of his fake
news articles was ungraded, too small and had insufficient access for
a casino.

c. The City established a tax increment financing district in 2014 to
guarantee Davenport homeowners could not and would not pay for
any costs related to the Elmore Avenue project.

d. Davenport taxpayers would be coming out millions of dollars ahead
each year due to the Elmore Avenue project contract Plaintiff
negotiated.

e. Both Ickes and Wellner possessed information including the actual
contract between the City and casino which enumerated six
categories of EImore Avenue project cost.

f.  Both Ickes and Wellner possessed a bid tabulation for the project that
included only two categories of project cost enumerated in the actual
contract between the City and casino.

g. While supplied with all available information, Ickes and Wellner then
conspired to report as fact that the two categories of project costs

were the full cost of the EImore Avenue project, such that the Quad

(17]



97.

98.

99.

100.

101.

102.

City Times could imply and directly state that Plaintiff had misled the

Davenport City Council into providing millions of dollars of taxpayer

funds to the casino.
Defendant Lee Enterprises, acting through its fictitious name The Quad City Times,
withheld publication of the facts alleged in preceding paragraph 96 for the purpose
of furthering Defendant Lee Enterprises’ fake news campaign to drive Plaintiff from
his employment with the City of Davenport.
Defendant Lee Enterprises, acting through its fictitious name The Quad City Times,
withheld publication of true facts and published false statements regarding Plaintiff
while knowing Ickes and Ridolfi harbored hostility toward Plaintiff, while knowing
Wellner had never attended journalism school and had a record of inventing false
facts in his ambition to be known as an investigative reporter and while knowing it’s
webpage was weeks away from having no daily subscribers to the qctimes.com
website, as davenporttoday.com was growing its audience.
After the Quad City Times’ fake news attack on Plaintiff, he separated from
employment with the City of Davenport.
After Plaintiff’s separation from the City of Davenport, davenporttoday.com was shut
down, and Lee Enterprises created qctoday.com, on which it sells advertisements.
Plaintiff requested retraction of the false and misleading statements published by The
Quad City Times on December 10, 2015.
Defendant Lee Enterprises failed or refused to retract the false and misleading
publications of June 18 - June 29, 2015.

C. The First Lawsuit

(18]



103.

104.

Plaintiff commenced a law action against Defendant Lee Enterprises, Ickes and
Wellner in the lowa District Court for Scott County on June 15, 2017 (“the 2017
Case”).

Plaintiff identified each of the following statements, all published by Defendant Lee
Enterprises, both electronically and in the Quad City Times newspaper, as
defamatory, to wit:

a. OnlJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:

"... An amended development agreement states the City
is obligated to pay for 'grading and utility work and

s n

extensions relating to the real estate’.
b. OnlJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:
"Malin told the Times earlier in the week and again
Thursday that Warner 'signed off' on the casino
agreement last summer and referenced a series of emails

among city staff in which Malin asked them for any
concerns about the contract.”

c. OnlJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:

"Malin insists he did not agree to the city paying to
upgrade the casino site."

d. OnlJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:
"When I'm voting on something, | want to know all the
information," [Alderwoman] Tompkins said. "I want to
have the attorney present so | can ask questions and feel

all my questions are answered. | want to ensure all the
information is provided." [Alderman] Barnhill agreed.”

(19]



"We want to hear it from them, not from Craig," Barnhill
said. "We want to hear it from the financial and legal
experts to make sure we're accountable to the taxpayers
and get the best answer for the use of their money."
OnJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times employee, Brian Wellner, stated:

"Elmore was supposed to cost $7 million, according to
projections from a year ago."

OnJune 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:

"Malin said Warner and Wright both signed off on the
contract before Malin put it before the council for a vote."

On June 18, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Brian Wellner, stated:

"From the site, he links to City documents, employee
salaries and many of his own work emails.”

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:
"...Warner said he asked Malin last year why he was
obligating the City to pay for the casino's preparation and
not just the EImore extension, and Malin's response was
it 'wasn't up for debate."
OnlJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times employee, Barb Ickes, stated:

"It wasn't generous enough of Davenport taxpayers to
shell out 57.8 million for the road to the new casino."

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times employee, Barb Ickes, stated:

(20]



k.

n.

"City Administrator Craig Malin evidently figured
taxpayers are so crazy about this private profit center,
they'd like to chip in a few million more."

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:

"And he still can't give a straight answer on exactly how
much more the people are on the hook to pay."

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:

"On a mildly brighter note, it is a relief to see that Malin
uses the same write-in-circles approach when responding
to concerns of aldermen that he uses when avoiding
questions by reporters."

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad -City
Times employee, Barb Ickes, stated:

"A week after the column, which pointed out the ways the
City lost out on millions in State grants for the casino
road, Alderman Kerri Tompkins, 8th Ward, sent an email
to Malin. She wanted to know whether Finance Director
Brandon Wright or City Attorney Tom Warner had
expressed any concerns about the contract Malin
negotiated with casino owner Dan Kehl."

"Malin responded by blathering on about the five email
attachments he was sending, then waving his pompoms
in the air (again) about the extended Elmore producing a
new 5250 million tax base. (Mall of America is evidently
relocating here.)"

OnJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:

"Tompkins smartly saw through the rhetoric: 'l appreciate

your quick response ... However, please answer the

question, did Tom (Warner) or Brandon (Wright) ever
express any concerns to you about the agreement?"’

(21]



"Malin replied that there had been two concerns: the
timing of the sale of bonds to pay off the road and the
need to keep the City out of the process of picking a
contractor for Elmore."

"He said nothing of the concerns we've since learned
were expressed when the contract was still a draft."

0. OnlJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:
"Malin replied to the call for his resignation by casting
Warner directly into the path of a CitiBus, saying 'l have
no intention to resign to account for a faulty legal

opinion."

"But wait. Malin never can make one simple declarative
statement without twisting it into a pretzel."

“In his role as columnist for the City's non-news online
news site, Malin wrote of Warner, 'He's a good and
honest man and doesn't deserve to be collateral damage

for a misunderstanding."’

"So, stab him in the back with one hand and pat him with
the other?"

p. OnlJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:
"We know the road's costing just shy of S8 million. The
Council approved the $13 million Elmore expenditure in
the last capital improvement budget."
"We still don't know what the other 55 million is for."
"Anybody want to bet the new casino will be sitting on
it?"
g. OnlJune 19, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times employee, Barb Ickes, stated:

"He assured those with concerns that it was a done deal."

[22]



OnJune 24, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times Editorial Board stated:
"Wellner had been working on a story trying to straighten
this out for two weeks when Gluba called for Malin's
resignation."
OnJune 24, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times Editorial Board stated:

"Some Davenport aldermen boycotted a meeting called
Friday by two aldermen."

OnJune 24, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times Editorial Board stated:
"Malin turned to the City-owned Davenport Today site to
fan the flames. In a series of hastily written, posted, then
deleted columns, Malin rambled on incoherently about
our reporters, the Mayor's misperception, Father's Day
and other topics. Read all three posted on qctimes.com
with this editorial."
OnJune 24, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City

Times Editorial Board stated:

"On Tuesday, Mayor Bill Gluba acknowledged again he
never reads the Malin website."

OnJune 29, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times employee, Barb Ickes, stated:

"It wasn't the first time. In 2013, Malin worked out a deal
with AT&T to place a cell phone tower at Emeis Park."

. OnlJune 29, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times Editorial Board stated:
"When | asked Malin last August how the cell tower was
able to bypass all the normal permitting and other
requirements, he referred me to the City Attorney,

saying, 'Legal signed off on this.'

(23]



Not this time."
X. OnlJune 29, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times Editorial Board stated:

"Davenport aldermen have yet to offer taxpayers a hint
of the performance issues that compelled them to pay ex-
City Administrator Craig Malin $310,000 to leave."

y. OnlJune 29, 2015, an article directed at Craig Malin by The Quad-City
Times Editorial Board stated:

"On Friday, one of Malin's last acts at taxpayer expense
was sending the Times Editorial Board a copy of a June
24 letter in which ALL council members laud his
performance.

‘At no time during the discussion, was it the intention of
any elected official below to question your credibility,
work ethic, or desire to make Davenport a better place.
You consistently demonstrate a high level of initiative,
and strive to improve performance.""

"This is the sole public statement these 10 elected
officials have offered the public about Malin's
performance. They've issued statements on his quickly
concocted separation agreement. But not a word of
concern about his performance has been shared in
Council chambers."

105. During the course of the 2017 Case, Ridolfi testified in his May 8, 2018 deposition that
he was unaware of the lowa Supreme Court decision that adopted defamation by

implication in lowa in the following testimony:

Page 75 ...

22+ Q.- -What about Stevens -- the lowa case,
23- -Stevens?

24 - - A.- -Elaborate for me, please.

25 ... Q.- -There was a -- a case came out of Ames,
Page 76

[24]



-1- -lowa, called Stevens versus a newspaper in Ames.
-2- -Do you remember anything --

3o A.- -I'm not recalling that at all.

Y/ Q.- -Okay.--Do you know whether or not the

-5- -Quad-City Times publishers or editorial staff ever
-6- -conducted a review of any case guidelines in terms
-7--of libel, if we're talking about libel?

8 A.- -I'm not recalling any specific discussions.

-9- -Like | said, we had different training things, but
10- -something specific, no, I'm not.

106.  During the course of the 2017 Case, Ickes testified in her May 7, 2018 deposition that
she was unaware of the lowa Supreme Court decision that adopted defamation by
implication in lowa in the following testimony:

Page 110 ...

Q.- -Okay.--At any point did the Quad-City Times

19- -conduct in-house sessions of training for you or for
20- -anyone else on staff?

21---- - A.- -Oh, we have sensitivity training, that sort
22- -of thing, from time to time, but if you're talking
23- -about journalism standards again, no.

24 - Q.- -Okay.--I'm talking about journalism

25- -standards.--Do you know if anyone from the

Page 111

1- -Quad-City Times ever discussed with you the Stevens
-2- -case or the Sullivan case?--Did you ever hear --
3o A.- -New York Times and Sullivan?

5..... A.- -Well, I've learned plenty about that in

6- -journalism school.--It wasn't something that we
7- -reqularly talked about, no.

8 - Q.- -Okay.--So there wouldn't have been

9- -discussions about that at the Quad-City Times?
10--- - - A.- -None that | recall.

107.  During the course of the 2017 Case, Wellner testified in his May 7, 2018 deposition

that he could not recall any training about journalistic standards of reportage by

(25]



Defendant Lee Enterprises, acting through its flagship and fictional name The Quad

City Times:

Page 67

8 - Q.- -And my question is whether or not anyone

-9- -from the Quad-City Times specifically sat down with
10- -you and said, these are the standards which we wish
11- -to follow in regard to your reporting.

12----- A.- -l don't recall that.

13-+ Q.- -Okay.--In regard to Ms. Junck -- Do you

14- -know who she is?

15----- A.- -Yes.

18- ---- Q.- -What was the nature of that meeting?
19----- A.- -Just -- Just to say hi, just to

20- -introduce myself.

21 - Q.- -Was it at a Quad-City Times event?

22- - A.- -l don't recall.-:| -- | don't recall.

23- I think it was just -- just an introduction, just

24- -like a few minutes.

25- ... Q.- -Did she ever discuss with you the standards

Page 68

1- -that the Quad-City Times was to follow in terms of
2 -reporting?

3 A.- -All | recall was that we said hi to each
4- -other.--We said -- | said who | was.
5..... Q.- -Yeah, my question is did she ever discuss

6- -the standards that the Quad-City Times should follow
-7--in terms of reporting?

8 ..... A . 'NO.

9. Q.- -Did anyone else?

10- - - - - A.- -1 don't recall.

11----- Q.- -Did the Quad-City Times hold itself out as
12- -at flagship of Lee Enterprises?

13-+ A.- -That was my understanding since Lee was
14- -headquartered here --

16----- A.- --- or is headquartered here.

17+ Q.- -And was that also reported in print --

18- -in the printed word that the Quad-City Times was the
19- -flagship of Lee Enterprises?

20----- A.- - don't know.

21 - Q.- -Okay.--Could it have been?

(26]



22 - A.- -l don't know.
23 Q.- -Okay.--Did you read the Quad-City Times
24- -yourself?

108.  On October 4, 2018 the lowa District Court, the Honorable Nancy S. Tabor, presiding,
issued a ruling on then and now Defendant Lee Enterprises’ Motion for summary
judgment (“Ruling”) in which the District Court found, to wit:

a. Legal explanation of Plaintiff’s Defamation Claims

At common law, the tort of defamation protects a

person’s “interest in reputation and good name. Ruling,
pg. 6.

Libel, specifically, is the “malicious publication, expressed
either in printing or in writing, or by signs and pictures,
tending to injure the reputation of another person or to
expose [the person] to public hatred, contempt, or
ridicule or to injure [the person] in the maintenance of
[the person's] business. Ruling page 6.

Defamatory publication may be implied, rather than
explicit in nature. (“The defamatory imputation may be
made by innuendo, by figure of speech, by expressions of
belief, by allusion or by irony or satire.”). Ruling, pg. 7.

Defamation by implication, otherwise known as “false
light,” occurs where a defendant (1) juxtaposes a series
of facts so as to imply a defamatory connection between
them, or (2) creates a defamatory implication by omitting
facts, [such that] he may be held responsible for the
defamatory implication, unless it qualifies as an opinion,
even though the particular facts are correct. Ruling, pg.
7.

Certain statements spoken or published can be
defamatory per se. Such statements have “a natural
tendency to provoke the plaintiff to wrath or expose him
to public hatred, contempt, or ridicule, or to deprive him
of the benefit of public confidence or social intercourse.”
... “An attack on the integrity and moral character of a
party is libelous per se,” and there is “no meaningful
distinction between accusing a person of being a liar and
accusing a person of falsifying information.” Ruling, pg.
8.

(27]



b. Inthe Ruling, the District found Defendant Lee Enterprises defamed Plaintiff.
Although deciding the case on other grounds, the District Court found
Plaintiff established the defamatory nature of Defendant Lee Enterprises
previously alleged statements in the District Court’s following language.

Malin cites Exhibits 59, 60, 61, 65, and 66 of Count IV of
his petition for his claim of implied defamation (false
light). The statements contained in these publications
actionable as implied defamation, if not as direct
defamation, because they are at least capable of
defamatory meaning. The June 18, 2015 articles (Ex. 59
and 60) couple with Ickes’ June 19 column (Ex. 61), the
June 22, 2015 editorial (Ex. 63), the June 24, 2015
editorial (Ex. 64), Ickes’ June 27, 2015 column (Ex. 65) and
the June 29 editorial (Ex. 66) could reasonably be
interpreted by a reader as implying (or asserting) that
Malin  was untruthful and deceitful, intentionally
misleading City Council Aldermen in the Rhythm City
Casino project. Such statements attacking Malin’s
character and integrity constitute defamation per se.
Ruling pgs. 13-14.

Malin emphasizes his long, contentious history with the
Quad City Times, but ultimately, he conflates common
law malice and any intent on the part of Defendants to
damage his reputation with the subjective inquiry into
whether the Defendants published the statements
without proper regard to whether or not they were true.
The record does contain a documented effort by Malin,
as well as several others involved in projects with him to
correct the newspaper’s account of use of public money
on a number of these projects. Without explaining to
readers the way public-private partnerships and public
financing commonly worked, municipal projects such as
the Modern Woodmen Project renovation or the Rhythm
City Casino development, Defendants’ insistence that
“public money” was being used on these projects despite
Malin’s  protestations or explanations otherwise
demonstrates, at the least, a genuine issue of material
fact on whether the statements were published with
actual malice; at most this shows actual malice and the
insinuation of Malin was lying. Ruling pgs. 15-16.

(28]



1009.

110.

111.

112.

113.

114.

115.

116.

Judge Tabor’s Ruling clearly provided Defendant Lee Enterprises with notice that
defamation can be implied, that defamation by implication includes what is published
and what is excluded or withheld from publication and the factual implications
created by the words used and withheld.

In August of 2019 and during the course of the 2017 Defamation Case Defendant Lee
Enterprises sought to buy Plaintiff’s silence by offering him a sum of money in
consideration for dismissing the 2017 case and executing a confidentiality agreement
that would prohibit Plaintiff’s further discussion of Defendant Lee Enterprises’ 2015
defamation. Defendant Lee Enterprises would not have been required to withdraw
or retract any of its publications about Plaintiff.

On information and belief, top executives of Lee Enterprises, including subordinate
employees of Mowbray, were aware of Plaintiff’s rejection of Lee Enterprises’ “offer”.

) u

After Plaintiff rejected Defendant Lee Enterprises’ “offer”, Defendants retaliated
against Plaintiff by publishing further false, misleading and defamatory publications
about Plaintiff four years and four months after Plaintiff left his employment with the
City of Davenport and three years and nine months after Plaintiff moved to California.
IV. The 2019 Defamation
A. 2019 Defamation
Plaintiff realleges paragraphs 1-112 hereinabove.
Plaintiff has never lived or worked in the St. Louis metropolitan area prior to
September 21, 2019 or at any time relevant hereto.
Plaintiff is not and never has been a public figure in the St. Louis metropolitan area.

On or around September 21, 2019, Defendant Post-Dispatch was Defendant Lee

Enterprises largest circulation newspaper, with a daily circulation of 101,336.

[29]



117.

118.

119.

120.

121.

122.

123.

124.

125.

126.

127.

Defendant Post-Dispatch also published content on the internet on or around
September 21, 2019.

Defendant Post-Dispatch publishes content with the purpose and knowledge that
such content will be seen or read by the news-consuming public.

On September 21, 2019, Defendant Post-Dispatch published false and defamatory
statements for public review and consumption about Plaintiff, a copy of which is
Attachment 10 hereof.

Defendant Tod Robberson, St. Louis Post-Dispatch Editorial Page Editor authored the
September 21, 2019 publication for Defendant Post-Dispatch.

Defendant Farris knew and approved of the defamatory publications alleged herein.
Alternatively, Defendant Farris approved of the defamatory publications upon
learning of their existence.

Defendants Lee Enterprises had actual knowledge of the false or misleading nature of
the publication at the time its captive subsidiary, Defendant Post-Dispatch made the
publications of September 21, 2019.

Defendants Lee Enterprises and Post-Dispatch intended to publish the false and
misleading publication of September 21, 2019 as part of a campaign of fake news
designed to discredit and intimidate Plaintiff during litigation in which Defendant Lee
Enterprises and its top executives had a personal interest in the outcome.

Plaintiff has never lived or worked in or around the Black Hawk County area at any
time relevant hereto.

Plaintiff is not and never has been a public figure in the Black Hawk County area.
Defendant Courier has a daily circulation of approximately 32,463 on or around

September 24, 2019.

(30]



128.

129.

130.

131.

132.

133.

134.

135.

136.

On or around September 24, 2019, Defendant Courier published the identical false
and defamatory publications that Defendant Post-Dispatch published three days
previously, a copy of which is Attachment 11 hereof.

Defendant Courier also published content on the internet on or around September
24, 2019.

Defendant Courier publishes content with the purpose and knowledge that such
content will be seen or read by the news-consuming public.

Defendants Lee Enterprises and Courier intended to publish the false and misleading
publication of September 21, 2019 as part of a campaign of fake news designed to
discredit and intimidate Plaintiff during litigation in which Defendant Lee Enterprises
and its top executives had a personal interest in the outcome.

Defendant Biondi knew and approved of the defamatory publications alleged herein.
Plaintiff twice asked Defendant Biondi to retract the false and defamatory
publications of September 21, 2019. Retraction requests were made directly to
Defendant Biondi on October 15, 2019 and October 28, 2019.

Defendant Biondi approved of the defamatory publications upon learning of their
existence thus ratifying the false and misleading publication.

Plaintiff requested Defendant Mowbray retract Defendants Post-Dispatch and
Courier’s respective defamatory publications of September 21, 2019 and September
24, 2019, respectively.

Defendant Mowbray ratified and approved the defamatory publications of
September 21, 2019 and September 24, 2019, respectively, upon learning of their

existence and thus ratified their publication.

(31]



137.

138.

139.

140.

141.

142.

Convicted felon Steve Stenger (“Stenger”) is the only person other than Plaintiff
named in Defendant Lee Enterprises’ September 2019 publications purportedly about
the threat to newspapers from public officials and defamation lawsuits.
Stenger pled guilty to three felony counts of “mail fraud” in violation of 18 U.S.C. §§
1341 and 1346 before the United States District Court for Eastern Missouri in case
number 4:19CR00312-I CDP. Stenger’s mail fraud arose from a pay-to-play scheme
that rewarded political donors with taxpayer-funded contracts and land deals.
Stenger’s crimes and criminal prosecution were widely publicized in and around St.
Louis Missouri.
Plaintiff was not and never has been accused of any criminal conduct in connection
with his public duties or his employment by the City of Davenport.
Plaintiff is a national award-winning City Manager.
Defendants’ September 2019 publications make implicit and explicit comparisons of
Plaintiff's conduct in Davenport with convicted felon Steve Stenger:
a. “Libel allegations always send a shudder through news organizations,
but thanks to First Amendment protections affirmed by the U.S.
Supreme Court, judges rarely agree to hear libel cases against
reporters and even more rarely do courts side with plaintiffs. The
bar is set extraordinarily high for good reasons. Otherwise, corrupt
officials like former St. Louis County Executive Steve Stenger could
use frivolous lawsuits to bankrupt local organizations whose
aggressive reporting exposes wrongdoing.”
b. “Recall the backroom wheeling and dealing by Stenger, who likely

would have escaped public accountability if not for the Post-

(32]



Dispatch’s aggressive reporting. Stenger and his cronies tried all kinds
of maneuvers to silence this newspaper’s reporting but failed.”
143. The statements in the September 2019 publications in relation to Plaintiff are
defamatory insofar as:

a. They concealed Judge Tabor’s Ruling that the 2015 Lee Enterprises
publications were defamatory per se to the extent the 2015
publications attacked Plaintiff’s character, honesty and integrity.

b. They equate Plaintiff’s conduct with Stenger’s felonious bribery and
favoritism.

144. Defendant’s September 2019 publications contain further false and misleading
statements:

A. “In Davenport, lowa, a former city administrator is trying a chilling
tactic to punish the local newspaper for reporting that exposed
backroom wheeling and dealing and cost him his job.”

B. “The Quad-City Times, which along with this newspaper is owned by
Lee Enterprises, published a series of damning reports in 2015
exposing involvement by Malin and Davenport’s former city attorney
in the advancement of taxpayer-funded groundwork for a future
casino project.”

C. “The city council and mayor had given them no authorization to do
so.

D. “Malin tried a libel lawsuit in 2017 but also failed. Malin is instead
suing the Quad-City Times for tortious interference, arguing that the

newspaper’s reporting interfered with his employment contract.”

(33]



145.  The September 2019 publications herein above are false and/or misleading in the
following respects and particulars:

A. “exposed backroom wheeling and dealing” is false and misleading, in

particular insofar the common meaning of the term is an attempt to
make a deal or gain advantage by using complicated and sometimes
dishonest or unfair practices or to use clever or slightly dishonest
methods to get advantages from a lot of situations, especially in
business or politics and is the same term with which Defendants’
publications described convicted felon Steve Stenger. Plaintiff did
not engage in any “backroom wheeling and dealing” to the detriment
or Davenport taxpayers or for Plaintiff's personal benefit. Through
the course of five public meetings in June of 2014, the Davenport City
Council, and only the Davenport City Council, reviewed and
approved, through public votes, the agreement with the casino for
the casino to construct the extension of EImore Avenue.

B. “damning reports” is objectively false insofar as the only “damning”
aspect of Defendant Lee Enterprises’ 2015 publications were those
aspects that Judge Tabor found to be defamatory; and, were false,
and known to be false at both the time the 2015 publications were
made and remained false and misleading when allusions to those
false and misleading publications from 2015 were published in
September of 2019.

C. “advancement of taxpayer-funded groundwork” is objectively false

in that all of the funding streams for all project elements contained

(34]



in the contracts and other documents Plaintiff provided to Wellner in
2015 are sourced from bonds sold by Robert W. Baird & Company,
Inc.. Defendants also knew that the bonds are being retired solely
through new casino income, with Davenport and lowa taxpayers
netting millions in revenue each year. Separate from their sustained
and malicious fake news attacks on Plaintiff, Defendant Lee
Enterprises through its fictional name The Quad City Times has
published glowing accounts of the new revenue the EImore Avenue-
based casino is providing Davenport taxpayers, including a “Big
Story” produced by Ickes and published on June 4, 2017 with the
heading “Taxpayers Win.”

“...the city council and mayor had given them no authorization to do
so” is objectively false insofar as Davenport City Council voted
unanimously on June 11, 2014, directing Plaintiff to negotiate an
agreement with the casino, for review and consideration by the
Council. The motion the Davenport City Council unanimously
approved was drafted by Plaintiff, specifically to publicly establish
parameters for the future agreement, such that the casino could not
achieve any leverage in negotiations to secure deal points beyond
those publicly established by the City Council and the funding stream
was approved by a unanimous vote of the Davenport City Council on
June 25, 2014 — four years and four months before Defendants’
opened a new fake news attack on Plaintiff in their September 2019

publications, including their largest circulation newspaper.

(35]



146.

147.

148.

149.

150.

The September 2019 publications included direct statements expressing doubt
regarding the Quad City Times publications of 2015, including:

A. “The accuracy of reporting by Davenport’s Quad-City Times
newspaper might not be adequate to fend off the “tortious
interference” case brought by former city administrator Craig Malin.”

B. “Adherence to professional reporting standards might not provide
protection — as suggested by Judge Nancy Tabor’s decision to let the
case proceed.”

On June 20, 2015, the Courier published its only prior article on Plaintiff’'s work for
the City of Davenport regarding the casino project.

On June 20, 2015, the Courier published a statement on its website commenting on
the news article which read, in its entirety, “It’s far from over. This is also far from an
accurate account of the situation.” This comment furnished Defendant Courier with
notice that The Quad City Times’ publications about Plaintiff in June 2015 were
potentially false or misleading.

The Courier had four years, three months and four days to independently investigate
the numerous inaccuracies in the Quad City Times’ 2014-2015 reporting.

The Courier utterly failed and refused to exercise any due care to independently verify
reporting they twice published statements expressing doubt about, even while having
four years, three months and four days to do so, and even after Judge Tabor’s Ruling
provided notice of the defamatory nature of Defendant Lee Enterprises June 2015

publications.

(36]



151.

152.

Defendant Courier’s failure to investigate the false, misleading and defamatory
nature of the Defendant Lee Enterprises’ June 2015 Quad City Times publications
constitutes a reckless, willful and wanton disregard for the truth.
In addition to dishonest paragraph 144-145, the September 2019 publications alleged
herein above are false and/or misleading in the following respects and particulars:
A. Defendant Lee Enterprises’ 2015 reporting was not “accurate” and,
by September 2019, knew its reporting in 2015 was substantially,
implicitly and, in many aspects literally, was false and misleading.
B. The Society of Professional Journalism Code of Ethics includes the
following:
(i) “Take responsibility for the accuracy of their work.
Verify information before releasing it. Use original
sources whenever possible.”
(ii) Remember that neither speed nor format excuses
inaccuracy.
(iii) Provide context. Take special care not to
misrepresent or oversimplify in promoting,
previewing or summarizing a story.
(iv) Gather, update and correct information throughout
the life of a news story.
(v) Never deliberately distort facts or context, including
visual information.
(vi) Balance the public's need for information against

potential harm or discomfort.

(37]



153.

154.

155.

156.

157.

158.

C. Defendant Lee Enterprises 2015 publications about Plaintiff did not
adhere to basic journalistic standards, “high” or otherwise.

Defendant’s publications of September 2019 in Attachments 10 and 11 about Plaintiff
were made with actual malice and with the intention to harm or damage Plaintiff’s
reputation around the United States, in particular with Plaintiff’s potential future
employers.
Defendants’ publications of September 2019 in Attachments 10 and 11 about Plaintiff
were made with Constitutional malice insofar as Defendants knew the September
2019 publications were literally and implicitly false.
Defendants’ publications of September 2019 in Attachments 10 and 11 about Plaintiff
were made with Constitutional malice insofar as they were published with a willful,
wanton, and reckless disregard of the probability that the June 2015 publications
were explicitly and implicitly false.
As set forth herein above Defendants’ publications of September 2019 in
Attachments 10 and 11 are defamatory per se insofar as the publications accuse
Plaintiff of dishonesty and public corruption and are a direct attack on Plaintiff’s
integrity.
As set forth herein above Defendant’s publications of September 2019 in
Attachments 10 and 11 are defamatory per quod because the explicit language and
implications arising from the language can be understood as an accusation of
Plaintiff’s dishonesty and public corruption.
The totality of Defendants’ September 2019 publications in Attachments 10 and 11
are implicitly defamatory insofar as Defendants through the juxtaposition of words

and the concealment of facts known to Defendant create the accusation that Plaintiff

(38]



159.

160.

161.

162.

163.

164.

165.

138.

1309.

engaged in public corruption, self-dealing and other dishonest abuse of Plaintiff’s
public office and constitute an attack on Plaintiff’s integrity.

B. The 2019 Invasion of Privacy
Plaintiff realleges the allegations of paragraphs 1-158 above.
Defendants’ September 2019 publications alleged herein above placed Plaintiff in a
false light.
The light in which Defendants’ September 2019 placed Plaintiff was offensive to
Plaintiff and would be highly offensive to any reasonable person similarly situated.
Defendants’ acted with the knowledge that the light in which they placed Plaintiff was
false.
Insofar as Defendants’ were writing about Plaintiff’s employment in lowa more than
four years previously and Plaintiff was living and working approximately 2000 miles
from St. Louis at the time of the September 2019 publications, no Defendant was
operating with any sense of urgency and had ample time to ascertain the accuracy of
the 2019 allegations, insinuations and implications.
Defendants Dispatch and Courier published no publications regarding Plaintiff’s

’ u

litigation until he refused Defendant Lee Enterprises’ “offer” to remain silent about
the fake news Lee Enterprises published concerning him in 2015.
Defendants acted with a reckless disregard of the false light in which they placed
Plaintiff.

C. Damages
Defendants’ aforesaid defamatory publications and invasion are a proximate and

substantial cause of Plaintiff’s actual damage.

Plaintiff has suffered actual damage to his reputation, more specifically:

(39]



Prior to September 24, 2019, Craig White, of Evansdale, lowa had
never met, never heard of and had no opinion of Plaintiff.

After reading the September 24, 2019 editorial, Craig White had a
negative opinion of Plaintiff.

Craig White is a Supervisor of the Black Hawk County Board of
Supervisors.

Based on the September 24, 2019 editorial, Craig White would look
at other candidates for employment before Plaintiff.

Prior to September 24, 2019, Tom Little, of Evansdale, lowa had never
met, never heard of and had no opinion of Plaintiff.

After reading the September 24, 2019 editorial, Tom Little had a
negative opinion of Plaintiff.

Tom Little is a Supervisor of Blackhawk County, lowa.

Based on the September 24, 2019 editorial, Tom Little would hire
another candidate if that other candidate had the same credentials
and qualifications as Plaintiff.

Prior to reading the September 24, 2019 editorial, Dan Trelka, of
Waterloo, lowa had never met, never heard of and had no opinion of
Plaintiff.

Dan Trelka is a Supervisor of Black Hawk County, lowa.

After reading the September 24, 2019 editorial, if someone else had
the same credentials as Plaintiff, Dan Trelka would hire that other

person, rather than Plaintiff.

[40]



140.

141.

142.

143.

L. Prior to September 24, 2019, Dick Dewater, of Evansdale, lowa had
never met, never heard of and had no opinion of Plaintiff.
M. After reading the September 24, 2019 editorial, Dick Dewater had a
negative opinion of Plaintiff.
N. Dick Dewater serves on the Evansville, lowa City Council.
O. The September 24, 2019 editorial negatively impacted the potential
for Dick Dewater to hire Plaintiff.
Defendant’s defamatory statements and/or material omissions demonstrably
changed people’s opinion of Plaintiff, along with his employability at a level consistent
with his education, experience and prior record of success and recognition within the
city management profession.
Defendants knew that Defendants’ defamatory publications of September 2019
would reach a circulation of approximately 133,000 persons and businesses, together
with an unknown number of persons reading online publications or reading
newspaper publications without subscribing to either the Courier or the Post-
Dispatch.
Defendant Lee Enterprises boasts that not less than 50% of adults in their markets
read their newspapers and 79% of all adults in their markets “interact” with them
each week.
Defendants’ publications of September 2019 about Plaintiff were intended to injure
Plaintiff's reputation and to pressure Plaintiff into settling the 2017 Lawsuit by
demonstrating Defendant Lee Enterprises’ ability to attack Plaintiff in any one of the

77 markets in which Lee Enterprise operates or circulates.

[41]



144. Defendant intended for tens of thousands of individuals who never met, heard of, or
had any opinion about Plaintiff before Defendant’s September 2019 publication to
form a negative opinion of Plaintiff.

145. Defendants knew that a standard practice for recruiters hiring city managers to
conduct internet searches on candidates, report information found on newspaper
websites as factual, and exclude candidates who have been likened to corrupt,
convicted felons.

146. Defendants’ September 2019 publications were directed specifically at Plaintiff and
at no other person.

147. Owing to the ease of access of information published by Lee Enterprises on the
Internet, Plaintiff’s damages are inescapable and perpetual.

148.  With no less than three Lee Enterprises Vice Presidents being involved in either the
publication of false and defamatory statements regarding Plaintiff or cover up of false
and defamatory statements regarding Plaintiff, even after being noticed by Judge
Tabor about defamation by implication directed at the Plaintiff, evidence of malicious
and negligent conduct at the highest levels of Lee Enterprises exists to substantiate a
years-long vendetta Defendants are pursuing against Plaintiff.

149. Plaintiff is entitled to an award of punitive damages in an amount sufficient to punish
the Defendants and to deter them, and others similarly situated, from a misuse of the
vast power of a nation-spanning media syndicate to damage reputations through
false and misleading reportage.

WHEREFORE, Plaintiff prays the Court ascertain his actual damages and enter judgment for him
and jointly and severally against Defendants in that amount; for an additional judgment for punitive

damages in an amount sufficient to punish Defendants and to deter Defendants and others similarly

[42]



situated from such defamation and invasion of privacy as Defendants inflicted on Plaintiff, with interest

at the highest rate allowed by law; with interest on both judgments at the highest rate allowed by law

and for the costs of this action as provided by statute.
Jury Demand

COMES NOW the Plaintiff, by and through his undersigned counsel, pursuant to lowa R. Civ. P.

1.902(2) and hereby demands trial by jury of all issues triable to a jury.

/s/ Theodore Sporer, ATO007453
108 Third Street, Suite 302

Des Moines, lowa 50309-4758
Telephone (515) 989-6080
Facsimile (515) 414-7679

Email teddy@sporerlaw.com
Attorney for Plaintiff

[43]


mailto:teddy@sporerlaw.com

	IN THE IOWA DISTRICT COURT IN and FOR SCOTT COUNTY
	I.  Parties

